Ljubljana, 25.07.2015 | Daliborka Podboj

Popek sveta na svoj rojstni dan

Daniel Petković je na štiriindvajseti rojstni dan odplesal prvenec Terra umbilicus
Daniel Petković v objektivu Nade Žgank.
Daniel Petković v objektivu Nade Žgank.
V Slovenskem mladinskem gledališču/SMG je na uprizoritveni lokaciji Stare pošte in v produkciji Emanat stekel celovečerni plesni prvenec  plesalca in vsestranskega mladega umetnika Daniela Petkovića Terra umbilicus, v prevodu Popek sveta, in to nedavnega 8. julija prav na dan njegovega rojstva, na rojstni dan, kot imenujemo ta osebni dan v letu. V latinskem prevodu je terra zemlja in umbilicus popek, in ker se je zgodil plesni prvenec Tera umbilicus prav na Danielov rojstni dan, gre za domnevni popek tega sveta, popek, nastal ob rezu popkovnice, ki je novorojenčka, malega zemeljskega princa hranila in povezovala s celo plejado prednikov, vgraviranih v njegovem kodnem sistemu DNK.
...
...

Starodavne zgodbe iz vrst borilnih veščin pripovedujejo, kako so zahodnjaki prišli na Japonsko in njihove mojstre spraševali, kako oni mislijo in udejanjajo svoje misli, ti so pokazali na popek, na energijo hare, kajti po vzhodnih znanjih ta vodi, razsvetljuje in daje moč. Prišleki so se smejali tolikšni nevednosti in neumnosti, kajti v zahodni civilizaciji vsak ve, da je glava vodilo in je center vsesplošnega znanja.
...
...

Tudi močan vzhodni veter je vel po konceptu in oblikovanju predstave Terra umbilicus ter vetril po notranjih skritih kotih osebnosti, jo skušal osvoboditi izvornih bremen in v okolje vnesti osvobajajoči mir, to se zgodi, kot pravi ustvarjalec in plesalec Daniel Petković, ko se osebnost preda, se izprazni. Torej takrat, ko v prispodobi postane tako prazna, kot je lahko vaza, in pričakuje novo, možni novi šopek. Na odru se za trenutek zaiskrijo tudi gibi taija, ki tiho in mehko zavalovijo in odsevajo notranje poglabljanje. In vendar so ti isti gibi lahko najostrejše rezilo v rokah bojevnika, ki ostro zarežejo v telo, v predstavi pa je to rez, meditativna stanja osvobajanja, ki na plan izbrizgajo črnilo deviantnega človeškega obstoja. Predstava ne obsoja, le niza zaporedja in poučuje, kdor pač sliši, ali kot je Marcel Proust (1871-1922) zapisal: "Pot odkritja se ne sestoji samo iz iskanja novih pokrajin, ampak ker so ji dane nove oči."  Tudi Daniel, popotnik po popku sveta, ob koncu svoje odrske izpovedi  daje videz vzhodnjaka, dobrohotnega misleca, ki v tihoti lastnega miru in v valovanju žametno melodičnega glasu še zadnjič pouči: "Še bi ti rad povedal, pa so moje misli le svetloba, ki polagoma izginja." In tudi dejansko izgine v temi odra.
...
...

Začetna scena je osvetljena s šestimi stebri in z digitalno svetlobo, ki prekriva sceno, ko po stebrih pulzira nekaj podobno plazmi, porajajoči se materiji, trenutni občutek podpirajo še zvoki brbotanja in prelivanja gmote, kot bi brnele globine morja, in se že zazdi, da se za trenutek prikaže nekaj belega izza kulise, ker se premika, ne dočaka, so pogledi in misli lahko osredotočeni le na avdiovizualno sceno. Potem se zgodi vhod belega obličja, prekritega s kapuco, ta se zakotali po tleh, in kot bi jih čistil, odkrival, se njegovi gibi razpotegnejo po podiju, v tem trenutku je kot meduza, ki se širi ter plapola po vodnih globinah in slišnih poljanah glasbene predloge. Zakrito belo obličje kroži po odru, se dviga, razteza, diha in objema svetlobni steber, ga tudi premika, zapleše z njim ali se skrije v temačno scensko globel. Njegovi gibi so natančno izrisani, v tisti belini oblačila tudi čisti in estetski, ko vsakič znova izpisujejo novo stanje popotnika, ki daje vtis prihoda v neznano in v spomin prikliče Malega princa, zgodbo pisatelja in pilota A. De Saint – Experyja; ko se ta znajde na neznani zemeljski površini in čaka na kačo, da ga pripelje nazaj na njegov mali planet, kjer ga zvesto pričakuje njegova prijateljica vrtnica. Kapuca pade in obraz širokega nasmeha, igralca ter skrivnostnega plesalca,  popotnika, ko zvito kot kača in zavito v celofan povsem nepričakovano izusti nekaj slišnih misli, stavkov v smislu: "Vsakdo lahko odide, le slediti morate znakom v sili. Tu sem zaradi vas, tega ni mogel doumeti niti veliki Einstein. Vsak od nas je tu na obisku …Vsak človek je tu tudi zaradi drugih…," govori, medtem ko se njegove oči hipnotično bliskajo in se njegovo telo zvija v ritmu, on pa občasno izgineva in se kot nagajivi škrat prikazuje med stebri.
...
...

Daniel Petković je svoj koncept o popku sveta snoval skupaj z Urbanom Belino, v njegovih poetičnih zapisih pa našel impulz za svoja govorna izhodišča, nekatera od teh je Belina celo pripravil prav za ta  projekt. Prevajalec in vsestranski umetnik Urban Belina je postavil tudi scenarij, generativna videookolja in scenografijo. Vzorčna igra senc in svetlobe se digitalno razliva po prostoru in plesalcu, radikalno pa zareže v deviantne plati življenja, tako npr. se na telesu ležečega plesalca signira potiskani (smb) vzorec zaščitne vojaške oprave … Glasba v zasnovi in izvedbi EVANO je že od samega začetka nastajala skupaj s konceptom, za oblikovanje svetlobe in tehnično vodenje je zaslužen Janko Oven, Andreja Kovač (SMG) je nudila svetovanje in pomoč pri kostumu, grafično oblikovanje pa je delo Gaje Madžarevič. Pomoč pri predstavi je prišla tudi s strani JSKD (Nine Meško), KUD Leyli in KUD AAC Zrakogled. Daniel Petkovič je maturiral na SVŠGL Umetniški gimnaziji za sodobni ples, poleg prvenca je na oder postavil še dve opazni plesni miniaturi: Reminiscence in Belo, za slednjo si je po predstavitvi na mednarodnem festivalu mladih plesnih perspektiv ŽIVA 2012 prislužil naziv najbolj perspektivnega plesalca po izboru Parade plesa.
... (foto: Nada Žgank)
... (foto: Nada Žgank)

Terra umbilicus je predstava meditativnih globin, izrisanih v jeziku nemega gibalnega izrazoslovja, obdana z miljejem likovno zasnovanih  avdiovizualnih oblik, ki daje vtis rojstva, udejanja misli in pomirja, vsekakor pa je nenavaden spoj miselnih poljan in vizualne materializacija le-teh, ko poučuje in izpolnjuje, je tudi pohvalno zasnovan prvenec mladega umetnika, ustvarjalca in plesalca Daniela Petkovića, ki – kot je videti – bo imel še veliko tega doreči v jeziku sodobne plesne umetnosti.
Ime*
Vaš komentar*:
Prepišite kodo:
captcha
Komentarji
Na špici
Katja Dance Company. Najdražji plesni čeveljci za Martino Smodiš!
V izredno čast nam je, da smo se ustvarjalci in plesalci, zbrani pod okriljem Katja Dance ...
Preberi članek
Preberi članek
Januar 2019
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Feet Up. Lahkih nog naokrog tudi pozimi
Z Oriflamovimi izdelki bodo vaše noge lahkotnejše in privlačnejše
Vroča veganska čokolada
Enostavna vroča pijača brez sladkorja za mrzle dni
Preberi članek
Preberi članek